راهنمای مبتدیان برای مدیریت داشبوردهای تجاری

راهنمای مبتدیان برای مدیریت داشبوردهای تجاری


وقتی صحبت از داشبورد مدیریتی شد، ممکن است به صفحه ابزار یک هواپیما یا داشبورد مدیریتی ماشین فکر کنید، جایی که رانندگان در یک نگاه از طریق دسته ابزار، عملکردهای اصلی را کنترل می کنند. در زمینه هوش تجاری، داشبوردهای تجاری داشبورد مدیریتی نیز نقشی مشابه دارند. آنها از تجسم داده ها برای نشان دادن شاخص ها و اجرای عملیات کلیدی کسب و کار در هر زمان استفاده می کنند و به مدیران در تصمیم گیری علمی کمک می کنند.

1. داشبورد مدیریتی تجاری چیست؟

داشبورد مدیریتی تجاری یک نمایش گرافیکی از شاخص های مختلف است که وضعیت عملیاتی شرکت را در زمان واقعی منعکس می کند و داده های جمع آوری شده را تجسم می کند.

جهت سفارش داشبورد مدیریتی تماس بگیرید

داشبورد مدیریتی های کسب و کار اطلاعات را از داده‌ها استخراج می‌ کنند و برای کمک به تصمیم‌ گیری و استراتژیک داشبورد مدیریتی ، دیدی قابل هضم از عملکرد کسب ‌وکار ارائه می‌ دهند. در این فرآیند، داشبورد مدیریتی های کسب و کار می توانند بینش کلیدی و دقیقی را در مورد عملکرد و عملکرد کسب و کار به مدیران و ذینفعان داشبورد مدیریتی ارائه دهند.

به بیان ساده، مدیران کسب و کار می توانند تمام داده های مهمی را که برای تصمیم گیری نیاز دارند در داشبورد مدیریتی کسب و کار ببینند. درست مانند داشبورد مدیریتی هواپیما، شاخص‌ های کلیدی عملکرد شرکت را از طریق نمودارهای رایج مختلف (سرعت ‌سنج، ستون صدا، رادار هشدار اولیه، توپ رادار و غیره) نشان می‌دهد تا مدیران بتوانند به طور مستقیم بر عملیات تجاری نظارت کرده و انجام دهند. هشدار اولیه و تجزیه و تحلیل داده کاوی شاخص های غیرعادی.

2. ویژگی های داشبورد مدیریتی های تجاری

بنابراین، مشاهده می شود که داشبورد مدیریتی تجاری باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • نشانگر غنی
  • صفحه نمایش بصری داشبورد مدیریتی
  • به موقع بودن و صحت داده داشبورد مدیریتی ها
  • معماری کامل سیستم داشبورد مدیریتی

3. انواع داشبورد مدیریتی های تجاری

پس چگونه داشبورد مدیریتی کسب و کار را برنامه ریزی کنیم؟

به طور کلی، طراحی داشبورد مدیریتی دارای یک موضوع یا طبقه بندی خاص است. از نقطه نظر استراتژیک، سه نوع داشبورد مدیریتی تجاری از بالا به پایین وجود دارد: داشبورد مدیریتی استراتژیک، داشبورد مدیریتی تحلیلی و داشبورد مدیریتی عملیاتی.

3.1 داشبورد مدیریتی استراتژیک

نقش داشبورد مدیریتی استراتژیک این است که به کاربران داشبورد مدیریتی اجازه دهد تا به سرعت عملیات شرکت را درک کنند و بر اساس آن تصمیم بگیرند، گذشته را خلاصه کنند یا اهداف استراتژیک آینده را تدوین کنند. عملیات ‌های اینجا عمدتاً همان‌ هایی هستند که در گذشته اتفاق افتاده‌اند. بنابراین، داشبورد مدیریتی استراتژیک به نمایش داده‌ها در زمان واقعی نیاز ندارد، بلکه به نمایش بصری ساده اطلاعات حیاتی مأموریت نیاز دارد. این اطلاعات ساده و شهودی به مدیران کمک می کند تا به سرعت تصمیم گیری کنند و مشکلات را در عملیات بد شناسایی و تشخیص دهند.

داشبورد مدیریتی استراتژیک می ‌تواند به مدیران کمک کند تا نتایج را در هر زمان گزارش کنند، به طوری که بخش ‌ها و شرکت‌ ها بتوانند به سمت هدف در جهت درست کار کنند. این شبیه به ابزار کابین خلبان خودروها و هواپیماها است که باعث می شود مدیران در هر زمان به وضوح بدانند که در تجارتی که رانندگی می کنند چه اقداماتی انجام می دهند.

3.2 داشبورد مدیریتی تحلیلی

از طریق داشبورد مدیریتی تحلیلی، مدیران نه تنها می توانند اطلاعات سطحی را ببینند، بلکه علل پدیده های سطحی را نیز بررسی می کنند. از طریق حفاری داده، پیوند، فیلتر کردن و غیره، می ‌توانیم از پدیده شروع کنیم و علت را در امتداد بافت داده پیدا کنیم. به عنوان مثال چرا عملکرد فروش داشبورد مدیریتی کاهش می یابد و دلیل طولانی بودن زمان پرداخت چیست؟ داشبورد مدیریتی های تحلیلی بیشتر خدماتی برای مدیران سطح متوسط است که استراتژی هایی را برای اجرای تاکتیکی پیاده سازی می کنند. بنابراین، طراحی داشبورد مدیریتی باید به طور مستقیم مشکلات را منعکس کند و آنها را به ترتیب مرتب کند و اقداماتی را که باید انجام شود مرتبط کند.

داشبورد مدیریتی تحلیلی می تواند استراتژیک یا عملیاتی باشد. تفاوت اصلی در سطح اطلاعات نهفته است. این شامل مقایسه جزئیات مبتنی بر زمان بین چندین عامل و متغیر است.

3.3 داشبورد مدیریتی عملیاتی

داشبورد مدیریتی عملیاتی بر گزارش‌دهی مداوم و بی ‌درنگ اطلاعات تأکید دارد، بنابراین به ‌موقع بودن داده‌های روی آن نسبتاً بالاست. برای نظارت بر پیشرفت و خروجی روزانه استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که برنامه مورد انتظار با عملکرد داشبورد مدیریتی واقعی به دست آمده مطابقت دارد، یعنی اطمینان حاصل شود که اهداف استراتژیک به وظایف هر روز تقسیم می شوند. چنین داشبورد مدیریتی ای به ما این امکان را می دهد که مشکلات را قبل از تبدیل شدن به خطرات بزرگ به موقع حل کنیم و به بهبود تدریجی عملکرد کمک می کند.

طراحی داشبورد مدیریتی عملیاتی باید از نیازهای تجاری شروع شود تا به عملکرد های یادآوری، نظارت و هشدار اولیه عملیات تجاری دست یابد.

• نظارت شاخص کلیدی عملکرد: نظارت بر شاخص های کلیدی عملکرد می تواند تضمین کند که ما عملکرد کلی را کنترل می کنیم. داشبورد مدیریتی های عملیاتی شاخص های اصلی را در زمینه های تجاری، ریسک و عملکرد در مقابل مانیتورها از طریق گرافیک، جداول و غیره نشان می دهند.

• هشدار آستانه: عامل دیگری که با نظارت KPI داشبورد مدیریتی همراه است، لزوماً عامل هشدار اولیه است. هشدارها را می توان با برجسته کردن پس زمینه با رنگ های چشم نواز (مانند قرمز، سبز، آبی)، سرعت سنج و غیره صادر کرد.

• نظارت بر داده ها در زمان واقعی: داشبورد مدیریتی برخی از صنایع به نظارت در زمان واقعی شاخص های کلیدی داشبورد مدیریتی مانند نظارت بر حجم مبادلات، نظارت بر پرواز و نظارت بر عملیات خط مترو نیاز دارد.

4. قالب های داشبورد مدیریتی تجاری

قالب های مختلفی از داشبورد مدیریتی های تجاری برای صنایع و نقش های مختلف وجود دارد. اطلاعات کلیدی که مدیران در سطوح مختلف روی آن تمرکز می کنند متفاوت است. مدیران فروش بر داشبورد مدیریتی فروش و مدیران مالی بر داشبورد مدیریتی عملیات سرمایه تمرکز می کنند. از منظر صنایع، طراحی داشبورد مدیریتی برای صنایع تولیدی، خرده فروشی، حمل و نقل، سازمان های دولتی، مخابرات و پذیرایی نیز متفاوت است.

FineReport نسخه ی نمایشی انواع ایده ها و الگوهای تحلیل رایج را ارائه می دهد. این می تواند فوراً به داده های سازمانی مطابق با صنایع مختلف، نقش های مختلف و سناریوهای مختلف دسترسی پیدا کند. شما می توانید از بهترین شیوه های تجزیه و تحلیل داده ها در صنعت بیاموزید و به سرعت داشبورد مدیریتی تجاری بسازید.

قالب داشبورد مدیریتی مالی

عملکرد مالی داشبورد مدیریتی یک جنبه حیاتی برای اندازه گیری عملکرد کسب و کار شما است. در داشبورد مدیریتی عملکرد مالی، معیارهای کلیدی مالی از طریق تجسم در داشبورد مدیریتی گنجانده شده است. رابط کاربری زیبا و شهودی است. بنابراین، بخش مالی می تواند شاخص های کلیدی را مشاهده کند و عملکرد مالی را در مدت زمان کوتاه و کارآمد اندازه گیری کند.

راهنمای مبتدیان برای مدیریت داشبوردهای تجاری

تجزیه و تحلیل DuPont یک روش مهم برای تجزیه و تحلیل وضعیت مالی یک شرکت است. بر اساس بازده سرمایه به عنوان یک روش تحلیل، تجزیه و تحلیل DuPont از سه بخش تشکیل شده است: نرخ سود، نرخ گردش دارایی و ضریب حقوق صاحبان سهام. رابط کاربری داشبورد مدیریتی از شکل هرم برای نمایش معیارها و داده ها استفاده می کند که ساده و شهودی است.

راهنمای مبتدیان برای مدیریت داشبوردهای تجاری

قالب داشبورد مدیریتی فروش

راهنمای مبتدیان برای مدیریت داشبوردهای تجاری

هنگامی که به دنبال راهی خوب برای ردیابی عملکرد فروش فردی و ایجاد انگیزه در تیم برای دستیابی به اهداف هستید، تابلوهای امتیازات فروش انتخاب خوبی هستند. با مشاهده و مقایسه چندین شاخص فروش و شاخص کلیدی عملکرد، می توانید به وضوح بهترین عملکرد داشبورد مدیریتی را در تیم خود تعیین کنید. این به آموزش و توسعه استعدادهای آینده شرکت کمک می کند. علاوه بر این، تابلوی امتیازات فروش باعث تشویق رقابت سالم در بین شرکت شما خواهد شد.

راهنمای مبتدیان برای مدیریت داشبوردهای تجاری

قالب داشبورد مدیریتی بازاریابی

داشبورد مدیریتی بازاریابی حاوی تمام اطلاعات مفید روی یک داشبورد مدیریتی است که مدل غیرمتمرکز جمع ‌آوری دستی اطلاعات شرکت را در گذشته تغییر می‌دهد.

راهنمای مبتدیان برای مدیریت داشبوردهای تجاری

قالب داشبورد مدیریتی آموزش

داشبورد مدیریتی زیر برای مدارس برای مدیریت بازگشت دانش‌آموزان به مدرسه در طول کووید-19 طراحی شده است.

5. مزایای داشبورد مدیریتی کسب و کار

با داشبورد مدیریتی های تجاری که به خوبی طراحی شده اند، مزایای زیادی برای راه اندازی کسب و کار خود به دست خواهید آورد. چندین مزیت اصلی به شرح زیر است:

معیارهای کلیدی را روشن کنید

معیارها یک معیار مهم برای قضاوت در مورد عملکرد بخش های مختلف یک شرکت هستند. داشبورد مدیریتی کسب و کار معیارهای مختلف کسب و کار را برجسته می کند. کاربران می توانند داشبورد مدیریتی های تجاری مربوطه را بر اساس نیاز خود بیابند، معیارهای تجاری را به وضوح ببینند و به کار خود کمک بیشتری کنند.

به دید پایبند باشید

یکی از دلایل حیاتی که مردم به داشبورد مدیریتی تجاری متوسل می شوند، تجسم داده ها است. داشبورد مدیریتی تجاری اعداد و نمودارها را ترکیب می کند تا حجم زیادی از متون و داده ها را به نمودارهای خطی پویا، نمودارهای فن و سایر اشکال تجسم تبدیل کند.

صرفه جویی در زمان

زمان مهم است. در دنیای تجارت، صرفه جویی در زمان می تواند کارایی و مزایای بیشتری را برای شرکت ها به همراه داشته باشد. داشبورد مدیریتی های کسب و کار می توانند بینش های کلیدی را به شیوه ای خودکارتر و در زمان واقعی ارائه دهند و در زمان کارمندان در جمع آوری و گزارش داده ها صرفه جویی کنند. به طور کلی، طراحی داشبورد مدیریتی تجاری از قانون 7-11 پیروی می کند، به این معنی که خوانندگان فقط 7 تا 11 ثانیه طول می کشد تا اطلاعات مهم را دریافت کنند.

راهنمای مبتدیان برای مدیریت داشبوردهای تجاری

کار را کمتر خسته کننده کنید

کار خسته کننده برای بهبود کارایی کارمندان دشوار است. داشبورد مدیریتی های تجاری می توانند به کارمندان کمک کنند تا اطلاعات بیش از حد خسته کننده را فیلتر کنند. علاوه بر این، از تجسم مستقیم برای حفظ توجه کارکنان استفاده کنید. استفاده از داشبورد مدیریتی های تجاری تعاملی می تواند کارمندان را علاقمند و با انگیزه نگه دارد و در نتیجه عملکرد کاری بهتری را حفظ کند.

بهبود راندمان کاری

داشبورد مدیریتی های تجاری می توانند کارایی کار را بهبود بخشند. از یک طرف، داشبورد مدیریتی تجاری باعث صرفه جویی در زمان کار می شود. از سوی دیگر، این ایده که داده های کلیدی به راحتی در داشبورد مدیریتی در دسترس هستند به این معنی است که کارمندان در بخش های مختلف می توانند در صورت نیاز به اطلاعات دسترسی داشته باشند، بدون اینکه کار افراد دیگر برای به دست آوردن اطلاعات قطع شود.

6. نرم افزار داشبورد مدیریتی کسب و کار

تعداد زیادی نرم افزار برای ارائه داشبورد مدیریتی های تجاری در بازار وجود دارد. FineReport به دلیل عملکردهای جامع و خدمات برتر خود در بازار متمایز است. FineReport با محصولات و خدمات فوق ‌العاده به مشتریان خود کمک می‌کند تا نقاط ضعف سازمانی را حل کنند و بینش‌های دقیق تجاری را به دست آورند. شرکت هایی که از این نرم افزار برای دستیابی به موفقیت بیشتر استفاده کرده اند عبارتند از نایک چین، BBK Group، Dräger Medical و غیره.

راهنمای مبتدیان برای مدیریت داشبوردهای تجاری

در آخر

اگر می خواهید ساخت داشبورد مدیریتی تجاری را بیاموزید، این راهنمای طراحی داشبورد مدیریتی تجسم داده ها مرجع خوبی است. و بهتر است از یک ابزار گزارش دهی با کاربری آسان مانند FineReport استفاده کنید. نسخه شخصی آن کاملا رایگان است. با خیال راحت همه این قالب های داشبورد مدیریتی تجاری را دانلود و استفاده کنید!

راهنمای مبتدیان برای مدیریت داشبوردهای تجاری