سامانه رزرو آنلاین نوبت دهی پزشک

سامانه رزرو آنلاین نوبت دهی پزشک


چکیده: پروژه پیشنهادی سیستم نوبت دهی هوشمند است که امکان نوبت دهی آنلاین پزشک و هر کاربر و هر کاربر را فراهم می کند. این یک برنامه مبتنی بر وب است که بر مشکل مدیریت و نوبت دهی با توجه به انتخاب یا درخواست کاربر غلبه می کند

جهت مشاهده ویژگی های نوبت دهی پزشک کلیک کنید

این کار گاهی اوقات برای خود مرکب یا پزشک بسیار خسته کننده می شود که به صورت دستی قرار ملاقات هایی را برای کاربران بر اساس در دسترس بودن آنها اختصاص می دهد. از این رو این پروژه راه حل موثری را ارائه می دهد که در آن کاربر نوبت دهی می تواند اسلات های مختلف نوبت دهی موجود را با انتخاب تاریخ و زمان مورد نظر مشاهده کند. فضایی که قبلاً رزرو شده است با رنگ زرد مشخص می شود و در زمان مشخص شده برای هیچ کس دیگری در دسترس نخواهد بود.

این سیستم همچنین به کاربران نوبت دهی این امکان را می دهد که رزرو خود را در هر زمان لغو کنند. این سیستم یک ویژگی اضافی برای محاسبه درآمد ماهانه پزشک را فراهم می کند. دکتر فقط باید سیستم را به طور منظم با درآمد روزانه تغذیه کند و سیستم به طور خودکار گزارشی از کل مبلغ کسب شده در پایان ماه ایجاد می کند. این برنامه از Asp.net به عنوان فرانت اند و پایگاه داده sql به عنوان بک اند استفاده می کند.

1. معرفی

اگر کسی بیمار باشد و بخواهد برای معاینه به پزشک مراجعه کند، باید به بیمارستان مراجعه کند و منتظر بماند تا پزشک در دسترس باشد. هنگام نوبت دهی ، بیمار نیز در صف منتظر می ماند. اگر پزشک به دلایل اورژانسی نوبت دهی را لغو کند، بیمار نمی تواند از لغو نوبت دهی مطلع شود مگر اینکه یا تا زمانی که به بیمارستان مراجعه کند. از آنجایی که فناوری ارتباطات سیار به سرعت در حال توسعه است، بنابراین می توان از برنامه های کاربردی نوبت دهی تلفن همراه برای غلبه بر چنین مشکلات و ناراحتی هایی برای بیماران استفاده کرد.

کار پیشنهادی در این مقاله یک برنامه مدیریت بیمارستان آنلاین است که از یک پلتفرم اندرویدی استفاده می‌ کند که کار نوبت دهی از پزشک را برای کاربران آسان و قابل اعتماد می ‌کند. اپلیکیشن نوبت دهی آنلاین پزشک مبتنی بر اندروید شامل دو ماژول است.

یک ماژول برنامه ای است که برای بیمار طراحی شده است که دارای صفحه ورود است. بیمار قبل از ورود به برنامه باید خود را ثبت نام کند. پس از ورود به سیستم، بیمار می تواند یک بیمارستان را انتخاب کند و می تواند جزئیات بیمارستان را مشاهده کند.

بیمار امکان انتخاب پزشک را از لیست پزشکان دارد و می تواند مشخصات پزشک را مشاهده کند. بیمار می تواند در روز/ زمان دلخواه خود برای نوبت دهی درخواست کند. اسلات روز/ زمان انتخابی رزرو خواهد شد و بیمار اعلان نوبت دهی با موفقیت اضافه شده را دریافت خواهد کرد. بیمار می تواند موقعیت بیمارستان را روی نقشه مشاهده کند. علاوه بر این، بیمار می تواند از طریق تماس با بیمارستان و پزشک تماس بگیرد یا ممکن است برای پزشک ایمیل ارسال کند.

جهت سفارش داشبورد مدیریتی تماس بگیرید

ابزارهای برنامه ‌ریزی آنلاین قابل توجهی در اینترنت وجود دارد که تعدادی از آن‌ها با ویژگی‌های بارگذاری شده، راه‌ اندازی ساده و مقرون به صرفه هستند. احساس خوش آمدید، و قادر به ذخیره اطلاعات بیماران با خیال راحت برای اطلاعات آینده. اما تحسین برانگیزترین و مفیدترین اولویت این است که رزرو و برنامه ریزی آنلاین به طور قابل توجهی گران است. هم پزشکان و هم بیماران می توانند از طریق شناسه منحصر به فرد خود به پورتال نوبت دهی دسترسی داشته باشند.

2. بررسی ادبیات

در اینجا ما یک سیستم نوبت دهی تعاملی برای ارتباط پزشک و بیمار ارائه می دهیم. این یک تجویز استثنایی از چندین گره دارد که از طریق آن پزشکان و بیماران با یکدیگر تعامل دارند. بیماران می توانند به راحتی به گره های سرور بیمارستان دسترسی داشته باشند. در اینجا بیماران اجازه دارند در مورد علائم خود با پزشکان نوبت دهی ارتباط برقرار کنند. پزشکان می توانند بیماران خود را که از نظر جغرافیایی پراکنده هستند لیست کرده و ردیابی کنند و در صورت نیاز، تشخیص دهند.

پیشنهاد یک سیستم نوبت دهی جدید که از طریق آن بیماران می توانند به راحتی نوبت دهی خود را به صورت آنلاین رزرو کنند و پزشکان بتوانند آنها را مشاهده و مدیریت کنند. در اینجا بیماران بسته به در دسترس بودن پزشک و امکان سنجی زمانی، نوبت دهی خود را به صورت آنلاین رزرو می کنند. از طرف دیگر پزشکان می توانند بسته به تعداد بیمارانی که در آن روز می آیند ساعات کاری خود را افزایش یا کاهش دهند. ضمناً زمان تقریبی ورود بیماران نیز به صورت تقریبی محاسبه و به شماره ثبت نام شده اعلام می گردد. هر گونه اطلاعات دیگری نیز می تواند در هنگام نصب ساخته شود و از این رو نیاز به نصب نرم افزار نوبت دهی توسط تکنسین برطرف می شود.

2.1 زمان انتظار نوبت دهی

زمان انتظار صرفاً به معنای دوره‌ای از زمانی است که باید منتظر ماند تا یک عمل خاص، پس از درخواست یا الزام آن عمل انجام شود (فرناندز و همکاران، 1994). زمان انتظار نوبت دهی بیماران به عنوان "مدت زمانی از زمانی که بیمار وارد کلینیک سرپایی می شود تا زمانی که بیمار واقعاً نسخه خود را دریافت می کند" تعریف شده است (جامایه، 2003). به عنوان کل زمان از ثبت نام تا مشاوره با پزشک تعریف می شود. دو زمان انتظار نوبت دهی وجود داشت، اولی زمان صرف شده برای مراجعه به پزشک و دومی زمان دریافت دارو (سوریانی، 1382).

2.2 سیستم نوبت دهی بیماران

سیستم نوبت دهی بیمار یا برنامه نوبت دهی برای مرکز مراقبت های بهداشتی مدت ها پیش شروع شده است (هارپر، 2003). مدیریت نوبت دهی بیماران قبلاً کار کرده است و مدل‌های صف ساده‌شده و شرایط زمان‌ بندی نسبتاً ثابت را توسعه داده است. تلاش دیگری برای محاسبه زمان انتظار بین بیمار و پزشک با استفاده از مدل ‌های صف ریاضی برای به حداقل رساندن زمان انتظار انجام شد (گاملین، 2003). با این حال؛ به طور سنتی سیستم نوبت دهی در نظر گرفته است که زمان پزشک مهمتر از زمان بیمار است (Wijewickrama, 2005). بنابراین یک سیستم نوبت دهی برای به حداقل رساندن زمان بیکاری پزشک طراحی شده است، اما طراحی فعلی یک سیستم نوبت دهی بر اساس عوامل تعیین کننده ای با توجه به بیمار و پزشک است (Takakuwa، 2005).

2.3 مدیریت سیستم نوبت دهی بیماران

به گفته دکستر (1999)، سیستم مدیریت نوبت دهی بیمار یک برنامه کاربردی کامپیوتری است که برای مدیریت و کاهش زمان انتظار بیمار در مرکز مراقبت های بهداشتی استفاده می شود. برخی از مراکز درمانی از هیچ سیستم نوبت دهی استفاده نمی کنند. بنابراین میانگین زمان انتظار بیماران بیشتر از مرکز مراقبت های بهداشتی است که سیستم نوبت دهی بیماران را اتخاذ می کند.

2.4 سیستم نوبت دهی آنلاین

یک سیستم نوبت دهی آنلاین به عنوان یک سیستم مبتنی بر وب نیز شناخته می شود. وب از صفحه ای تشکیل شده است که معمولاً به عنوان صفحه وب یا وب سایت شناخته می شود و وب سایت یک برنامه رایانه ای است که یک وب سرور را اجرا می کند که دسترسی به گروهی از صفحات وب مرتبط را فراهم می کند (الکس، 2000). یک سیستم مجموعه ای از اجزای وابسته است که با یکدیگر برای دستیابی به یک هدف مشترک کار می کنند.

2.5 طرح های نوبت دهی بیمارستانی موجود

یکی از برنامه‌های کاربردی که برای مدیریت زمان ‌بندی نوبت دهی بیماران ایجاد شده است، از زمان ورود نمایی استفاده کرده است. این مدل فرض می ‌کند که زمان ورود نمایی نمی ‌تواند مستقیماً بر اساس تاریخ تأیید شود و به دلیل ماهیت زمان ‌بندی نوبت دهی ها محدود است (روهلدر، 2002). از آنجایی که نوبت دهی ها در آینده برنامه ‌ریزی می ‌شوند، مدل دقیق ورود تماس ‌ها تنها تأثیر محدودی بر اقدامات مربوط به زمان بین تماس و زمان نوبت دهی خواهد داشت.

به همین دلیل، چالش ایجاد سیستم نوبت دهی، طراحی یک سیستم مناسب بر اساس محیط رویه مراقبت های بهداشتی است (کلاسن، 2002). از این رو، ارائه دهنده نوبت دهی در مرکز مراقبت های بهداشتی می تواند یک بیمار را در یک بازه زمانی مناسب در یک روز معین برنامه ریزی کند.

3. معماری سیستم

ساختار این معماری به گونه ای است که به کاربران نوبت دهی امکان می دهد از سیستم کامپیوتری قابل حمل، سیستم رایانه رومیزی و تلفن همراه به عنوان مرورگر وب برای دسترسی به سیستم نوبت دهی استفاده کنند. از معماری کلاینت - سرور استفاده شد و ما از تین کلاینت - سرور استفاده کردیم.

سیستم نوبت دهی پزشکی دارای دو جزء است: سمت سرور و سمت مشتری که در مرورگر اجرا می شوند. در رویکرد مشتری، تقریباً تمام کارهای پردازشی بر اساس تقاضا در انتهای سرور انجام می‌شد و وظیفه مشتری نمایش داده‌ها و اطلاعات روی صفحه بود.

در حالی که در معماری thin client-server، مرورگر وب مشتری است. این معماری به این دلیل مورد استفاده قرار گرفت که کاربران با آن نیازی به نصب نرم افزار نوبت دهی روی رایانه شخصی خود نخواهند داشت. مشتریان همچنین به هیچ رایانه شخصی قدرتمندی نیاز ندارند. کاربران می توانند از هر رایانه شخصی با مرورگر وب مانند لپ تاپ / نوت بوک، تلفن همراه و رایانه رومیزی استفاده کنند. سرورها به پیکربندی بالاتری (از نظر سخت افزاری) نیاز دارند زیرا مرتباً تحت بار سنگین قرار می گیرند.

سامانه رزرو آنلاین نوبت دهی پزشک

4. سیستم پیشنهادی

سیستم پیشنهادی نوبت دهی از دو پنل دکتر و بیمار تشکیل شده است. کاربران ابتدا باید اپلیکیشن را دانلود کرده و در موبایل خود نصب کنند. پس از نصب، این برنامه به طور دائم در دستگاه باقی می ماند تا زمانی که کاربر آن را حذف یا حذف نصب کند.

بیمار باید برای اولین بار در برنامه نوبت دهی ثبت نام کند. پس از ثبت نام، نام کاربری و رمز عبور برای بیمار دریافت می شود. بیمار می تواند هر بار که از این نام کاربری و رمز عبور برای ورود به برنامه استفاده می کند، استفاده کند. پس از ورود به سیستم نوبت دهی ، بیمار باید نوع فیلتراسیون را انتخاب کند.

فیلتراسیون بر دو اساس ناحیه ای و تخصصی انجام می شود. پس از انتخاب نوع فیلتراسیون، لیست پزشکان نمایش داده می شود. بیمار می تواند هر پزشک خاصی را انتخاب کند و مشخصات او را مشاهده کند. همچنین بیمار می تواند برنامه پزشک را مشاهده کند و بنا به راحتی خود به دنبال نوبت دهی باشد. سپس بیمار درخواستی برای نوبت دهی ارسال می کند.

پزشک می تواند نوبت دهی را بپذیرد یا آن را رد کند. پایگاه داده بر این اساس به روز می شود و بیمار یک پیام تأیید دریافت می کند. افزودنی این سیستم این است که بیمار 2 ساعت قبل از نوبت دهی واقعی اعلان دریافت می کند.

در صورتی که بیمار تمایل به فراموشی نوبت دهی داشته باشد، بسیار مفید خواهد بود. مدت زمانی که بیمار از زمان معین برنامه خود تا زمانی که واقعاً باید خدمات را دریافت کند، به عنوان زمان انتظار مستقیم شناخته می شود.

بیماران از این تکنیک استفاده می کنند و فقط با ایستادن در صف در پیشخوان ثبت نام برای اطمینان از ثبت موفقیت آمیز نوبت دهی با پزشک معین، زمان زیادی را هدر می دهند.

دکتر مایل است که در مورد جنون در شمارش نوبت دهی ‌های بیمار در یک روز و ترکیبی از نوبت دهی ‌ها در هر روز، مقداری اتهام داشته باشد. این جنبه‌ها می‌ توانند درآمد و همچنین سطح راحتی حامل آن ‌ها را تغییر دهند. بیمارستان مایل است از منابع خود (کارکنان و دستگاه ها) به حداکثر توان استفاده کند. بنابراین بیمارستان مایل نیست که پزشک چرخه طولانی "زمان تلف شده" داشته باشد.

سامانه رزرو آنلاین نوبت دهی پزشک

شکل 2. سیستم نوبت دهی پیشنهادی

پروژه پیشنهادی یک سیستم نوبت دهی هوشمند است که به بیماران یا هر کاربر راهی آسان برای رزرو نوبت آنلاین پزشک ارائه می دهد. این یک برنامه مبتنی بر وب است که بر مشکل مدیریت و رزرو نوبت دهی با توجه به انتخاب یا درخواست کاربر غلبه می کند. این کار گاهی اوقات برای خود مرکب یا پزشک بسیار خسته کننده می شود که به صورت دستی نوبت دهی برای کاربران را بر اساس در دسترس بودن آنها اختصاص می دهد.

از این رو این پروژه راه حل موثری را ارائه می دهد که در آن کاربران می توانند اسلات های مختلف رزرو موجود را مشاهده کرده و تاریخ و زمان مورد نظر را انتخاب کنند. فضایی که قبلاً رزرو شده است به رنگ زرد علامت گذاری می شود و در زمان مشخص شده برای هیچ کس دیگری در دسترس نخواهد بود. این سیستم نوبت دهی همچنین به کاربران این امکان را می دهد که رزرو خود را در هر زمان لغو کنند. این برنامه از Asp.net به عنوان جلویی و پایگاه داده sql به عنوان بک ‌اند استفاده می‌ کند.

5. کار پروژه نوبت دهی

کاربر ابتدا برنامه را دانلود کرده و در دستگاه تلفن همراه خود نصب می کند. پس از نصب، این برنامه به طور دائم در دستگاه باقی می ماند تا زمانی که کاربر آن را حذف یا حذف نصب کند. بیمار باید در اولین استفاده در برنامه ثبت نام کند. پس از ثبت نام، نام کاربری و رمز عبور برای بیمار دریافت خواهد شد. برای ثبت نام، کاربر باید فیلدهای داده شده را که عبارتند از نام کاربری، ایمیل، رمز عبور پر کرده و سپس بر روی دکمه ثبت نام کلیک کرده تا خود ثبت نام کند و سپس تمامی اطلاعات ارائه شده توسط کاربر در پایگاه داده واقع در سرور ذخیره می شود. صفحه ورود به سیستم نوبت دهی نشان داده می شود.

سامانه رزرو آنلاین نوبت دهی پزشک

اسکرین شات 1: صفحه ورود

اگر رمز عبور ایمیل یا نام کاربری خود را فراموش کردیم، به گزینه فراموشی رمز عبور می ‌رویم و سپس صفحه زیر نمایش داده می ‌شود. در اینجا باید شماره موبایل خود را وارد کنیم که OTP ما روی آن خواهد آمد. هنگامی که OTP روی موبایل شما می آید، رمز عبور جدید شما خواهد بود و با کمک این رمز عبور می توانیم صفحه ورود نوبت دهی را ثبت کنیم. در زیر نشان داده شده است

سامانه رزرو آنلاین نوبت دهی پزشک

پس از ورود به سیستم نوبت دهی ، صفحه ورود به سیستم داشبورد نوبت دهی نمایش داده می شود. داشبورد نوبت دهی حاوی متخصصان پزشکان مانند متخصصان قلب، پزشکان خانواده، متخصصان مغز و اعصاب، چشم پزشکان است.

سامانه رزرو آنلاین نوبت دهی پزشک

اگر بیمار گزینه متخصص را انتخاب کند، می تواند لیستی از آن نوع لیست پزشکان را مشاهده کند. سپس بیمار پزشک خاص را انتخاب می کند. در اینجا پزشک خانواده را انتخاب می کنیم و سپس می تواند لیست پزشکان خانواده را مشاهده کند. جزئیات همانطور که در زیر نشان داده شده است

سامانه رزرو آنلاین نوبت دهی پزشک

در اینجا ما یکی از پزشکان را از لیست پزشکان برای مشاهده جزئیات در مورد دکتر انتخاب می کنیم. در اسکرین شات زیر می توانید تصویر و اطلاعات مربوط به پزشک خاص را مشاهده کنید. بیمار می تواند با کلیک بر روی پزشکان موجود یا با انتخاب گزینه پزشک از صفحه منو نوبت دهی ، هر پزشک خاصی را انتخاب کرده و نمایه خود را مشاهده کند. لیست پزشکان موجود مطابق شکل نمایش داده می شود

سامانه رزرو آنلاین نوبت دهی پزشک

در اسکرین شات زیر برنامه ها یا امکانات موجود از آن پزشک خاص نشان داده شده است. برای این دکتر مکان وجود دارد، رزرو آنلاین، تماس با تاکسی، بررسی مشتری و رزرو اکنون این برنامه ها هستند. همانطور که در زیر نشان داده شده است

سامانه رزرو آنلاین نوبت دهی پزشک

وقتی روی دکمه مکان کلیک می کنیم نقشه آن مکان باز می شود. از این طریق راه آسانی برای جستجوی مکان پزشک دریافت می کنیم. و در این نقشه مکان جهت نیز نشان داده خواهد شد. همانطور که در زیر نشان داده شده است

سامانه رزرو آنلاین نوبت دهی پزشک

این یک بررسی مشتری از این است که می توانیم حدس بزنیم کدام دکتر بهتر است. این یک نوع بازخورد است و همچنین می توانیم برای کلیک روی دکمه افزودن نظر برای این دکتر در آن نظر اضافه کنیم. همانطور که در زیر نشان داده شده است

سامانه رزرو آنلاین نوبت دهی پزشک

6. نتیجه گیری

با توسعه سیستم نوبت دهی پزشکی NHIS مبتنی بر وب، بیماران می توانند به راحتی نوبت دهی خود را مدیریت کنند. نوبت دهی ‌هایشان از طریق پیامک/ ایمیل که به‌سرعت قبل از تاریخ نوبت دهی برایشان ارسال می‌شود، به آنها یادآوری می ‌شود. خود سیستم همچنین یک نمای سریع از نوبت دهی آنها در صفحه اصلی ارائه می دهد.

این عملکردها می تواند به طور غیرمستقیم به کاهش تعداد نوبت دهی های پزشکی از دست رفته و عدم حضور بیماران در نوبت دهی کمک کند. بیماران از طریق پیامک/ایمیل در صورتی که نوبت دهی آنها تحت تأثیر قرار گرفته باشد، هنگامی که نیازهای فوری ارائه دهنده خدمات در مکان دیگری وجود داشته باشد یا در صورت بروز هر موقعیتی که می تواند منجر به غیبت ارائه دهنده خدمات شود، مطلع می شوند.

مجله بین المللی بیماران همچنین می تواند سوابق نوبت دهی خود را با این سیستم ردیابی و نظارت کند.

با این حال، نمایش داده های زیستی مانند اشعه ایکس و نتایج آزمایشگاهی به دلیل محدودیت فنی در سیستم نوبت دهی گنجانده نشده است. این سیستم نوبت دهی قادر به تشخیص یا تجویز دارو برای استفاده نخواهد بود. این سیستم عمدتاً برای تسهیل رزرو نوبت دهی بین بیمار و پرسنل بهداشتی طراحی شده است. به عنوان جبران، ماژول های اضافی مانند اعلام، پرونده پزشکی و برنامه مسدود کردن/ بلاک کردن، قابلیت استفاده و عملکرد سیستم نوبت دهی را بیشتر افزایش می دهد و امکان مدیریت انعطاف پذیر نوبت دهی بیماران را فراهم می کند.

این سیستم نوبت دهی با اجازه دادن به بیماران برای مدیریت نوبت دهی و پروفایل شخصی خود، برخی از کارهای اداری را به بیماران واگذار می کند. زمان برای تبدیل سوابق نوبت دهی مبتنی بر کاغذ به الکترونیکی تلف نخواهد شد. این سیستم نوبت دهی بیشتر به کاهش بار کاری پرسنل مراقبت های بهداشتی کمک می کند و به آنها اجازه می دهد گزارش های پزشکی را به راحتی تولید کنند.

آنها اکنون می توانند شایستگی خود را به حداکثر برسانند و زمان بیشتری را برای به حداکثر رساندن کیفیت خدمات اختصاص دهند.